سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

این وبلاگ توسط گروه ایران صراف راه اندازی شده است...
نسخه آزمایشی سکه نیوز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی

 در راستای تحقق هدف‌گذاری پذیرش شرکت ها در سال جاری، پرونده 10 شرکت و 2 اوراق مشارکت در دست اقدام است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس اوراق بهادار تهران-  اسماعیل درگاهی سرپرست پذیرش بورس اوراق بهادار تهران ضمن بیان این مطلب گفت: در راستای تحقق هدف‌گذاری پذیرش شرکت ها در سال جاری، پذیرش شرکت‌های متعددی در دستور کار قرار دارد. به این ترتیب در اولین جلسه هیئت پذیرش تقاضای پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدر تامین(زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و شرکت نفت سپاهان مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین پرونده پذیرش شرکت‌های پاکشو، نفت جی، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان(سیدکو)، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، هلدینگ توزیع گاز ایران و برخی دیگر از شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی، در دست بررسی و انجام اقدامات مربوطه است.

سرپرست پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در خصوص عملیاتی کردن پذیرش آن دسته از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، که شرایط پذیرش در بورس را دارند، افزود: در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است امیدواریم که با همکاری مسئولان این کار بزودی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نظر مساعد سهامدار عمده(شستا) در مورد عرضه شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو)، عرضه مجدد سهام آن در آینده نزدیک در دستور کار قرار دارد.

درگاهی در خصوص پذیرش اوراق مشارکت در بورس گفت: اوراق مشارکت شرکت دارویی سینا به مبلغ 200 میلیارد ریال به زودی در بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران پذیره‌نویسی خواهد شد. پیگیری پذیرش سایر اوراق از جمله، اوراق مشارکت قابل تبدیل شرکت پتروشیمی پردیس نیز در دستور کار قرار دارد.

 وی اولویت کاری دیگر پذیرش را فعال سازی و بهره‌مندی از پتانسیل‌های تالارهای استانی بورس اوراق بهادار تهران عنوان و افزود: تالارهای استانی می توانند با شناسایی شرکت‌های مستعد پذیرش در استان‌های کشور و برگزاری جلسات متعدد پذیرش، به توسعه پذیرش شرکت‌ها بیانجامد

سرپرست پذیرش بورس تهران یادآور شد: براساس ماده(55) دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، "علاوه بر سهام عادی و اوراق مشارکت، پذیرش سایر اوراق بهادار از جمله اوراق بهادار خارجی نیز با رعایت مقررات مصوب مراجع ذی‌صلاح، در بورس امکانپذیر است." برهمین اساس بورس اوراق بهادار تهران با مساعدت مراجع ذی‌صلاح از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار در آینده‌ای نزدیک به عملیاتی کردن پذیرش و ارائه ابزارهای جدید از جمله صندوق‌های قابل معامله در بورس امیدوار است. 

 

 

 

مدیر امور سهام شرکت سیمان کارون عنوان کرد:

تفاوت ارزش جایگزینی وبازاری،دلیل اقبال به سیمانی ها

با توجه به تفاوت قابل ملاحظه میان ارزش جایگزینی و ارزش بازار شرکت های سیمانی و نیز برخورداری از دستگاه ها و تجهیزات با توان تولید بیشتر، پیش از اینها انتظار افزایش استقبال معامله گران بورسی از سهام این شرکت ها می رفت، حال آنکه این اقبال پس از رشد نرخ فروش محصولات سیمانی بروز کرد.

بازار بورس طی روزهای اخیر در حالی شاهد رشد قیمت سهام شرکت های سیمانی بوده که به نظر می رسد افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی فعالان این گروه از سوی انجمن صنفی صنعت سیمان و در پی آن تعدیل مثبت سود هر سهم سال مالی جاری آنها، اثر با اهمیتی در اقبال سرمایه گذاران به سهام این صنعت را در پی داشته است.

در همین ارتباط مدیر امور سهام شرکت سیمان کارون در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به تفاوت قابل ملاحظه میان ارزش جایگزینی و ارزش بازار شرکت های سیمانی و نیز برخورداری از دستگاه ها و تجهیزات با توان تولید بیشتر، پیش از اینها انتظار افزایش استقبال معامله گران بورسی از سهام این شرکت ها می رفت، حال آنکه این اقبال پس از رشد نرخ فروش محصولات سیمانی بروز کرد.

نادری فرد پیرامون وضعیت سودآوری "سکارون" و عملکرد 12 ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 91 این مجموعه سیمانی ابراز داشت: توقف کوتاه مدت و غیر منتظره کوره یکی از واحدهای تولیدی در مقطعی طی سال مالی اخیر موجب تحقق سود 902 ریالی و پوشش 94 درصدی آن طی این دوره عملکردی شد، حال آنکه چنین اتفاقی طی سال های قبل رخ نداده و "سکارون" سود برآوردی خود را به طور کامل پوشش می داد.

وی پیرامون صادرات محصولات تولیدی شرکت تصریح کرد: محصولات تولیدی سیمان کارون در سال گذشته با نرخ فروش 10 درصد بیش از قیمت های فروش داخلی از طریق مرز شلمچه به کشور عراق صادر شد و نرخ ارز مرجع در حالی به عنوان نرخ تسعیر درآمدهای ارزی سال های مالی 91 و 92 در نظر گرفته شده که "سکارون" نیز همانند سایر شرکت های این گروه درآمدهای حاصل از صادرات محصولات خود را به صورت ریالی دریافت می کند.

این مقام مسئول افزود: در صورت تصویب جامعه حسابداران رسمی مبنی بر تسعیر درآمدهای ارزی با ارز مبادله ای، نرخ مذکور در بودجه سال 92 در نظر گرفته خواهد شد.

مدیر امور سهام "سکارون" پیرامون پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 92 نیز اظهار داشت: برای سال مالی جاری به ازای هر سهم سود 160 تومانی برآورد شده که با توجه به رشد 14 تا 21.5 درصدی نرخ فروش سیمان از سوی انجمن کارفرمایان گروه سیمانی شاهد افزایش 78 درصدی این رقم نسبت به سود هر سهم سال مالی گذشته هستیم.

نادری فرد در ارتباط با احتمال رشد مجدد نرخ فروش سیمان در سال جاری بیان کرد: اگرچه رشد نرخ فروش محصولات در اختیار انجمن قرار گرفته، اما شاهد مداخله دولت در این خصوص هستیم. با این وجود به نظر می رسد تنها در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت محصولات تولیدی فعالان صنعت سیمان با افزایش مجدد همراه شود.

این مقام مسئول در خصوص اجرای طرح توسعه ای شرکت نیز بیان کرد: اجرای پروژه راه اندازی خط دوم تولید به ظرفیت 3500 تن مراحل پایانی خود را طی می کند، بطوریکه طرح مذکور با دریافت وام 85 میلیارد تومانی از بانک صادرات تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر امور سهام "سکارون" در خاتمه پیرامون نحوه تأمین مالی این طرح توسعه گفت: طی سال های گذشته، از صندوق ذخیره ارزی تسهیلات ارزی دریافت شده، به گونه ای که در حال حاضر مانده این بدهی بیش از 25 میلیون یورو بوده که شرکت نرخ ارز مرجع را مبنای تسعیر و تسویه آن طی سال جاری قرار داده است.

 

مدرس مؤسسه علوم بانکداری ایران تحلیل کرد:

چالش های صنعت بانکداری و راهکارهای حل آن

عدم استقلال بانک مرکزی، خود یکی از بزرگترین مسایل موجود در این صنعت بوده، چراکه تنها با مستقل بودن بانک مرکزی است که از منابع ارزی در دسترس آن می توان به درستی استفاده کرد؛ به عبارت بهتر با استقلال بانک مرکزی بسیاری از منابع نیز برای سرمایه گذاری آزاد خواهد شد.

به روی کار آمدن دولت جدید با شعار تدبیر و امید اکثر افراد را به تحلیل اوضاع آینده و بررسی صنایع گوناگون ترغیب کرده است.

براساس گزارش بورس نیوز، یکی از مهمترین حوزه هایی که در حال حاضر با رکود و چالش های متعدد مواجه است، صنعت بانکداری است. حال آنکه باید دید دولت جدید می بایست چه راهکارهایی را برای برون رفت از اوضاع فعلی و بهبود شرایط این صنعت در پیش بگیرند!

در همین ارتباط مدرس مؤسسه علوم بانکداری ایران در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: آن چه از دو واژه تدبیر و امید در این صنعت به ذهن می رسد در وهله اول به کارگیری خرد و دانش در اداره امور و بعد از آن فراهم کردن خدمات و زندگی مطلوب برای آحاد جامعه است.

شعبانی ادامه داد: در استفاده از خرد و دانش، به کارگیری نرم افزارها در محیط کار است که می تواند به یاری مدیران اجرایی بیاید. حال آنکه اگر نرم افزارها و سخت های مذکور به روز نباشند نه تنها اثر مثبتی نخواهند داشت، بلکه به معنای واقعی آب در هاونگ کوبیدن خواهد بود؛ اتفاقی که شاید بتوان گفت تا حدود زیادی در صنعت بانکداری ایران به وقوع پیوسته است.

وی پیرامون چالش هایی که در حال حاضر صنعت بانکداری با آن مواجه است، گفت: صنعت بانکداری ایران در حال حاضر با رکود قابل توجهی دست و پنجه نرم می کند و حل معضلاتی همچون بیکاری، تورم، رکود تولید و حجم فزآینده نقدینگی از جمله مواردی است نیازمند مدیریت مناسب و توجه خاص به این صنعت می باشد.

این مقام مسئول با بیان زیرساخت های جذب نقدینگی در کشور توسط صنعت بانکداری عنوان کرد: واقعیت امر این است که اگر هدف تقویت این صنعت باشد، در ابتدا می بایست ذینفع های آن را راضی و خشنود کرد. ذینفع های صنعت بانکداری که می توانند نقش مؤثری در رشد این حوزه باشند، در وهله اول مدیران و کارمندان این صنعت بوده و بعد از آن افرادی هستند که با بانک ها تعامل دارند. همچنین مشتریان خاص و گشایش کنندگان اعتبارات، سهامداران بانک، دولت و در نهایت آحاد افراد جامعه نیز از دیگر منتفعان این صنعت به شمار می آیند.

وی اضافه کرد: اگر افراد جامعه احساس کنند از منابعی که در اختیار بانک ها گذاشته اند، به بهترین نحو و جهت سرمایه گذاری در تولید استفاده می شود، به طور قطع حاضر به سوق دادن نقدینگی خود به سمت این حوزه می شوند. چرا با رونق تولید، معضلاتی همچون بیکاری، رکود بخش اقتصادی و تولیدی و نیز تورم به تدریج حل خواهد شد. اما متأسفانه آن چه طی سال های اخیر از عملکرد مدیران و تصمیم گیران صنعت بانکداری مشاهده شده، تنها و تنها موجب فرار نقدینگی از آن شده است.

شعبانی با اشاره به نمونه ای از ضعف های این صنعت اظهار داشت: یکی از نمونه های بارز عدم بروز رسانی نرم افزارها در صنعت بانکداری ایران، موضوع بانکداری الکترونیک است. به گونه ای که تنها تعریف آحاد جامعه از بانکداری الکترونیک استفاده از دستگاه های ATM و کارت خوان های فروشگاه ها است. حال آنکه به واقع فعالیت در زمینه بانکداری الکترونیک بسیار فراتر از آن چیزی است که اکنون با آن رو به رو هستیم.

این مدرس علوم بانکداری با اشاره به یکی دیگر از موانع موجود در صنعت بانکی کشور گفت: عدم استقلال بانک مرکزی، خود یکی از بزرگترین مسایل موجود در این صنعت بوده، چراکه تنها با مستقل بودن بانک مرکزی است که از منابع ارزی در دسترس آن می توان به درستی استفاده کرد؛ به عبارت بهتر با استقلال بانک مرکزی بسیاری از منابع نیز برای سرمایه گذاری آزاد خواهد شد.

وی در خاتمه تمام شرایط مطرح شده را زیرساخت های لازم برای جذب نقدینگی دانست و عنوان کرد: حل شدن ضعف های مطرح شدن به منزله فراهم آمدن زیرساخت های مورد نیاز برای جذب نقدینگی به سمت این صنعت است که خوشبختانه با توجه به دیدگاه های دولت آقای روحانی می توان به بهبود شرایط فعلی صنعت بانکداری امیدوار بود؛ اما این بدان معنا نیست که می توانیم انتظار تحولات کوتاه مدت و یک شبه را در این بخش داشته باشیم.

 

 

 

تحریم ها و جهش قیمت ها!

با توجه به تحریم های اجرا شده علیه ایران از اول ماه میلادی جاری، در اواخر ساعات روز گذشته بهای دلار از 3100 تومان به مدار 3300 تومان رسید. امروز نیز انتظار می رود بازار با روند صعودی خود به مدار چهار هزار تومانی نیز برسد.

بازار ارز و سکه داخلی در ادامه نوسان های گاه صعودی و گاه نزولی خود، روز گذشته با افزایش نرخ ها روبرو شد.

به گزارش بورس نیوز، روز یکشنبه هر سکه امامی در بازار نقدی با افزایش 21 هزار تومانی به ایستگاه یک میلیونی و 111 هزار تومانی بازگشت. دلار نیز در محدوده 3200 تا3300 تومان در حرکت بود تا در اواخر ساعات کاری رشد قابل توجهی را ثبت کند.

این میان بازار آتی نیز در پی نوسان مثبت بازار نقدی و پیش بینی های مثبت معامله گران از روند اونس جهانی، کم نوسان اما مثبت بسته شد تا سررسیدها با ثبت نوسان حدود مثبت یک درصدی روز را به پایان ببرند و در نهایت پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل شهریور ماه به یک میلیون و 182 هزار تومان برسد.

از امروز اول جولای سال 2013 میلادی، تحریم های طلا، پتروشیمی و دلار علیه ایران اجرا می شود که این امر می تواند روند بازار را تحت تأثیر بگذارد.

سرمدی، کارشناس معاملات آتی سکه و مدیر سایت تحلیل آوا گلد در رابطه با وضعیت بازار به خبرنگار ما گفت: با توجه به تحریم های اجرا شده علیه ایران از اول ماه میلادی جاری، در اواخر ساعات روز گذشته بهای دلار از 3100 تومان به مدار 3300 تومان رسید. امروز نیز انتظار می رود بازار با روند صعودی خود به مدار چهار هزار تومانی نیز برسد. در این شرایط به تبع رشد قیمت دلار و پیش بینی ها از صعودی بودن اونس، در بازار سکه نیز انتظار ثبت رکورد یک میلیون و 400 تا 500 هزار تومان را داریم.

این کارشناس در ادامه افزود: پیش بینی می شود بازار آتی نیز مثبت باز شود و در ادامه با فشار فروش به قیمت های پیشین بازگردد. بطوریکه در حال حاضر هیچ توجیهی برای خرید وجود نداشته و هر قیمت بالایی فرصتی برای فروش محسوب می شود.

به گزارش کامودیتی آن لاین، ارزش روپیه در برابر دلار طی هفته گذشته به بیشتر میزان خود رسیده و کمبود بودجه 6.7 درصدی دولت هند باعث شده تا دولتمردان هندی با افزایش مالیات واردات طلا ،فشار ها را بر معامله گران طلا افزایش دهند.

هند به عنوان بزرگترین خریدار طلا در جهان حدود 20 هزار تن از این کالای با ارزش را در اختیار دارد که حدود 557 تن آن به طور رسمی جزئی از ذخایر طلای بانک ها محسوب می شود که با احتساب این حجم، با کاهش واردات از سوی این کشور به طور حتم روند کلی بازارهای جهانی تحت تأثیر قرار می گیرد.

اما طی هفته گذشته اونس در بازار های جهانی به 1200دلار نیز رسید تا حدود 30 درصد ارزش خود را از ماه اکتبر سال گذشته تا کنون از دست بدهد. البته بیشترین ریزش دو ماه گذشته در زمانی که طلا از مدار 1566 دلاری در یک هفته به کف 1362 دلاری رسید، ثبت شد.

با این وجود نمی توان مشخص کرد چه مقدار از ریزش 30 درصدی مربوط به کاهش واردات هند می شود اما به طور میانگین می توان یک سوم این افت ها را به این کشور نسبت داد.

 

گردآوری و آماده سازی: محمد شعبان شهریاری